Sistem judecătorescUltimele stiri

Utilizarea noilor tehnologii informaționale în sectorul justiției. Ce funcții noi are PIGD

By 20 februarie 2019 No Comments

Utilizarea noilor tehnologii informaționale în sectorul justiției. Ce funcții noi are PIGD

Semnarea electronică a documentelor emise de instanța de judecată, transferul ectronic al cererilor și al dosarelor mai performant ce oferă posibilitatea de a continua lucrul cu aceleași dosare electronice în toate instanțele și contribuie la evitarea dublărilor de date, la eficientizarea activității angajaților instanțelor de judecată. Sunt doar câteva dintre noile funcționalități ale versiunii îmbunătățite a Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), care sunt testate, până în data de 21 martie, în Judecătoria Cimișlia, Judecătoria Comrat și Curtea de Apel Comrat.

Potrivit Ministerului Justiției, noua versiune a PIGD-ului asigură interoperabilitatea cu serviciile guvernamentale electronice relevante (MPass, MSign, MPay, MLog, Mnotify).

O altă funcționalitate nouă a PIGD-ului constă în implementarea unui mecanism flexibil de administrare care să permită indicarea specializării judecătorilor, precum și crearea completelor specializate, inclusiv în judecătoriile de primă instanță. Testarea noului sistem informațional judiciar integrat urmează să aibă loc în mai multe etape pe parcursul anului curent. În următoarele etape va fi pilotat modulul dezvoltat pentru Curtea Supremă de Justiție, modulul de raportare statistică electronică și modulul de măsurare a performanței judecătorești.

De asemenea, în vederea facilitării accesului persoanelor la justiţie prin acordarea posibilității de a depune electronic cererea de chemare în judecată și alte acte procesuale, pe parcursul anului 2018 a fost extins procesul de exploatare experimentală a soluţiei informaționale e-Dosar judiciar, aceasta urmând a fi adaptată la exingețele noii versiuni a PIGD-ului.

Tehnologiile informaționale sunt utilizate în instanțe inclusiv la înregistrarea audio a tuturor ședințelor de judecată. Această acțiune este obligatorie și se utilizează pentru verificarea corectitudinii proceselor-verbale, iar participanții la proces au dreptul să solicite o copie a înregistrării audio, după achitarea la instituțiile bancare a plății de 20 lei. Sistemul de videoconferință a ședințelor de judecată este un instrument alternativ, pilotat începând cu luna noiembrie 2018, pentru videoconferinţe în cauze penale în Judecătoria Orhei, Judecătoria Cahul și Curtea de Apel Cahul. Simultan, Administrația Națională a Penitenciarelor a instalat echipamente pentru videoconferințe în cadrul Penitenciarelor din Brănești și Taraclia. Pe parcursul anului 2018, au avut loc 177 ședințe de judecată cu participarea deținuților de la distanță, aflați în sălile special amenajate în cele 2 penitenciare.

Leave a Reply