Anticorupție și integritateUltimele stiri

Primarii care își folosesc mașinile în munca la primărie: încalcă sau nu legislația?

By 19 februarie 2020 No Comments

Primarii care își folosesc mașinile în munca la primărie: încalcă sau nu legislația?

Consiliul comunal din Bălţata, Criuleni, a adoptat recent o decizie prin care primarului localității Vadim Perepicica (PSRM) i se atribuie câte 150 de litri de combustibil lunar, până în vara anului 2020, pentru propriul automobil, pe care acesta s-a oferit să-l utilizeze, fără a percepe taxa de arendă, în scop de serviciu. Consilierii recunosc că au votat proiectul de decizie chiar dacă acesta nu a fost însoțit de acte justificative referitor la frecvența deplasărilor de serviciu, necesitatea ori distanțele pe care urmează să le acopere. Experta Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției, Lilia Ioniță, observă că această situație nu este singulară și chiar e destul de tipică pentru Republica Moldova, asemenea cazuri fiind atestate și la case mai mari: ministere ori agenții. 

Moldova Curată scrie că, consiliera Nina Cucu ne-a informat că s-a abținut de la votarea deciziei deoarece primarul nu ar fi prezentat niciun document în care să reflecte deplasările planificate și necesitatea lor. „Primarul ne-a informat atunci când ne-a prezentat actul că ”aceasta e cantitatea de combustibil de care are nevoie” și atât. Mie însă mi s-a părut exagerată. Sunt juristă și atât timp cât nu mi se prezintă niciun document, calcule, mă abțin de la vot”, ne-a spus consiliera.

Și fostul primar al localității, care acum este consilier local, Olga Coronciuc, afirmă că i s-a părut consumul de câte 150 litri de combustibil pe lună exagerat. Reiese că primarul trebuie să se deplaseze zilnic câte 50 de km. „Am deținut două mandate de primar. Pe lună de cel mult patru ori trebuie să te deplasezi la Consiliul raional, dar unele probleme le soluționam și la telefon. Comuna nu este atât de mare încât să te deplasezi doar cu automobilul. În realitate cheltuiam de vreo patru ori mai puțin”, susține fostul primar.

Totodată, Olga Coronciuc spune că acum patru ani primăria a achiziționat un automobil de model „Nissan”, care a costat bugetul primăriei peste 45 mii de lei. Automobilul s-a defectat în vara anului trecut. „Timp de patru ani niciodată nu am solicitat consiliului comunal bani pentru reparația lui. Acum e nevoie de vreo 10 mii de lei ca să fie reparat. Imediat după alegeri i-am spus primarului să-l repare. La ultima ședință a Consiliului comunal am văzut însă un proiect prin care doresc să procure un automobil nou, în leasing. Noi nu ne-am permis așa ceva pentru că primăria are un buget sărac. Consider că un primar mai întâi ar trebui sa aducă bani în bugetul, apoi să ceară”, a spus fostul primar, precizând că localitatea se confruntă pe moment cu probleme mult mai grave, legate de proiectul apeductului și lipsa unei gunoiști autorizate.

Banii pentru combustibil acoperă și uzura

Solicitat de Moldova Curată, primarul de Bălțata, Vadim Perepicca, confirmă că a cerut o cantitate mai mare de combustibil, decât ar fi necesar, ca astfel să-și acopere cheltuielile legate de uzura mijlocului de transport pentru arenda căruia nu percepe nicio taxă. „Se mai roade un cauciuc, mai trebuie schimbată o roată, doar nu voi cere bani de la primărie de fiecare dată”, a spus primarul. El recunoaște că la propunerea unui consilier al Partidului Democrat a decis să organizeze un concurs de achiziții publice pentru a procura un automobil nou, convins că cel vechi nu mai poate fi reparat, chiar dacă nu a fost făcută o expertiză tehnică a acestuia.

Lilia Ioniță, expertă a Centrului de analiză și prevenire a corupției, solicitată să comenteze acest caz, spune că astfel de situații se întâlnesc destul de frecvent în Republica Moldova. Ea precizează că astfel de proiecte de decizii trebuie să fie însoțite neapărat de documente justificative: expertiza mijlocului de transport al primarului, care să reflecte gradul defecțiunii, costul reparației, să reflecte consumul de carburanți, necesitatea deplasărilor de serviciu ale primarului, frecvența lor și distanțele acoperite. „În cazul dat este curios, totuși, faptul că s-a decis încheierea contractului respectiv pentru o perioada mai mare de jumătate de an, până în vara anului 2020. Or, reparația mijlocului de transport poate fi realizată într-o perioada mult mai scurtă. Legea 436 privind administrația publică locală din 28.12.2016 prevede că deciziile consiliului local de nivelul întâi sunt supuse în mod obligatoriu controlului de legalitate, precum și controlului oportunității. Din această perspectivă, este important ca această decizie să fie supusă controlului de către Oficiul Teritorial al Cancelariei de Stat care trebuie să aibă acces la toate materialele justificative. Dacă decizia nu a fost supusă controlului, ar fi bine ca acesta să fie remisă spre control. În cazul în care vor fi depistate anumite ilegalități, actul respectiv urmează a fi modificat sau chiar abrogat”, a spus experta.

Solicitat de MoldovaCurata.md, Pavel Bacalu, șeful Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat, Criuleni a refuzat să comenteze decizia respectivă, motivând că ea a fost adoptată pe când el nu ocupa această funcție: „Eu am fost numit recent în funcția respectivă, nu pot să comentez”.

Leave a Reply