Justiție și dezvoltare economicăUltimele stiri

Susținerea mediului de afaceri pe perioada pandemiei Covid-19. Ce măsuri se propun pentru agenții economici

By 19 martie 2020 No Comments

Susținerea mediului de afaceri pe perioada pandemiei Covid-19. Ce măsuri se propun pentru agenții economici

Amânarea achitării impozitului pe venitul din activitatea de întreprinzător aferent primului trimestru al anului 2020, reducerea cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA, introducerea moratoriului asupra tuturor controalelor de stat până la data de 1 iunie 2020. Sunt doar câteva dintre măsurile de susținere a agenților economici, discutate de Guvern cu reprezentanții businessului din Moldova – Camera de Comerț și Industrie, Asociația Investitorilor Străini, Camera de Comerț Americană, Asociația Businessului European, Confederația Națională a Patronatelor, Alianța Întreprinderilor Mici, Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement.

Astfel, urmare a discuțiilor, au fost agreate următoarele măsuri de suport pentru agenții economici, pe care le vor întreprinde Guvernul și BNM în următoarele zile. și anume:
– amânarea achitării impozitului pe venitul din activitatea de întreprinzător aferent primului trimestru al anului 2020, pentru perioada de până la data de 25 iunie 2020;
– amânarea până la 25 aprilie 2020 a declarării și achitării impozitului pe venit pentru anul 2019 de către (1) întreprinzătorii individuali sau gospodăriile ţărănești (de fermier), neplătitori de TVA, cu până la 3 salariați și de către (2) agenţii economici subiecţi ai sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (regimul IVAO);
– reducerea cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA, începând cu 1 mai 2020;
– introducerea moratoriului asupra tuturor controalelor de stat până la data de 1 iunie 2020. În caz de extindere a Stării de urgență, acest termen va fi prelungit;
– prelungirea cu 30 de zile a termenului de examinare a cazurilor de încălcare a legislației fiscale și vamale sau de examinare a contestațiilor fiscale și vamale care a survenit în perioada stării de urgențe declarate;
– suspendarea pe perioada stării de urgențe declarate, a vizitelor fiscale;
– anularea obligativității efectuării auditului obligatoriu al situaților financiare individuale pentru anul 2019, cu excepția entităților de interes public;
– oferirea posibilității băncilor comerciale de a reeșalona creditele ipotecare pentru persoanele fizice;
– măsuri adiționale de stimulare a băncilor comerciale pentru a oferi credite economiei și cetățenilor la condiții mai avantajoase, inclusiv prin revederea spre diminuare a ratei de bază;
– utilizarea resurselor creditare atrase de guvern (prin recreditare) de la IFI pentru suport financiar businessului mic și mijlociu;
– majorarea cuantumului compensației din bugetul de stat a beneficiarilor de credite Prima Casă;
– majorarea cu 150 mln. lei (prin rectificarea bugetului) a Fondului de Intervenție a Guvernului, pentru oferirea unor garanții pentru creditarea bancară a unor entități economice strategice, în caz de necesitate (mecanism similar fondului de garantare oferit de Guvern prin programul prima Casă).

De asemenea, pentru suport 24/24 pentru business, Centrul Unic de Apel al Serviciului Fiscal de Stat (080001525) va prelua, începând de mâine, 20 martie, toate întrebările agenților economici privind activitatea acestora pe perioada stării de urgență declarate. La dispoziția antreprenorilor este Secretariatul Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru.

Leave a Reply