InițiativeProcuratură și polițieSistem judecătoresc

Consultare publică asupra proiectului de lege cu privire la reforma Curții Supreme de Justiție și a organelor procuraturii

By 17 septembrie 2019 One Comment

Consultare publică asupra proiectului de lege cu privire la reforma Curții Supreme de Justiție și a organelor procuraturii

Ministerul Justiției inițiază procesul de consultare publică asupra proiectului de lege cu privire la reforma Curții Supreme de Justiție (CSJ) și a organelor procuraturii. Acesta este unul din proiectele de bază pe care Guvernul le va promova în domeniul reformei justiției, de aceea încurajăm toate părțile interesate, inclusiv judecătorii, procurorii și avocații, să vină cu opinii cu privire la prevederile proiectului de lege.

Pentru a evita confuzii, precizăm faptul că proiectul de lege publicat pe pagina web a Ministerului Justiției la 30 august 2018 a fost cu titlu de informare.
Versiunea respectivă a proiectului de lege a fost actualizată în urma discuțiilor în cadrul Atelierului de lucru cu privire la reforma justiției, organizat cu suportul Comisiei Europene în cadrul proiectului de asistență tehnică TAIEX, care s-a desfășurat la Chișinău între 4-5 septembrie curent.

Experții europeni participanți la atelier au prezentat autorităților Republicii Moldova din sectorul justiției experiența mai multor state europene, precum Albania, Cipru, Serbia, Lituania, Ucraina, România, în ceea ce privește principiile, măsurile și mecanismele cheie pentru îmbunătățirea responsabilității, independenței și integrității sistemului judiciar, inclusiv a evaluării judecătorilor, luându-se în vedere cele mai bune practici și lecții aplicabile discutate în cadrul atelierului. Proiectul de lege doar a fost actualizat, conceptual nefiind modificat.

Ministerul Justiției roagă părțile interesate să depună opinii scrise asupra proiectului de lege aprobat la 12 septembrie curent de către Guvern. De asemenea, vor fi organizate o serie de dezbateri publice cu privire la proiectul de lege, în special dezbateri cu judecători, procurori, avocați și reprezentanți ai societății civile. Așa cum în cadrul dezbaterilor nu pot fi epuizate toate detaliile, părțile interesate, inclusiv practicienii din sectorul justiției sunt încurajate să exprime opiniile scrise privind proiectul de lege, atât ce ține de mecanismul de evaluare, cât și de modificările la codurile de procedură.

De menționat că, Ministerul Justiției a solicitat opinia Comisiei de la Veneția asupra proiectului de lege cu privire la reforma CSJ și a organelor procuraturii în partea ce ține de mecanismul de evaluare și modificările privind Consiliul Superior al Magistraturii.

Proiectul de lege cu privire la reforma CSJ și a organelor procuraturii și nota informativă pot fi consultate la următoarele link-uri: Proiectul proiectului Hotărîrii Guvernului privind aprobarea proiectului de Lege cu privire la reformarea Curții Supreme de Justiție și organelor procuraturii și Nota informativă.

One Comment

  • – Scrie că a fost studiată experiența mai multor state, printre care și Albania, dar eu ași porni de la state precum Polonia, Germania și SUA, în acest domeniu. Astfel, chiar nu văd Ucraina ca pe un exemplu de urmat, care în multe privințe rămâne chiar față de Republica Moldova. Pe scurt, proiectul eu îl văd prea personalizat, de unde și opunerea judecătorilor și a procurorilor, care se văd cu pericolul de a fi excluși, pornind de la o evaluare. Mai mult, CSJ, permanent a fost supusă unor reforme similare, când, ba este micșorat, ba este majorat numărul judecătorilor. La fel, și în cazul Procurorului General, totul se rotește în jurul numirii persoanei. Acum, după ce am invocat negarea, a venit rândul afirmărilor, prin urmare, consider că, problema Procurorului general (a persoanei, a comercializării funcției) va fi rezolvată prin comasarea atribuțiilor de Ministru al Justiției cu cea de Procuror General, ca în SUA. Adică, să nu mai fie Procuror general, ca funcție aparte, ci, să fie Ministrul Justiție și cu această calitate. Argumente în susținerea acestei poziții sunt mai multe, dar se poate de redus și numai la aceea că nu se va mai vinde cumpăra funcția aceasta, nu va mai crea tentații de ocupare a sa, pentru că Ministrul, evident va avea rol de administrare a treburilor acuzatorilor publici, nu de a fi însăși acuzator și administrator al acuzatorilor, cum este acum. Încă un pas în reforma reală a justiției îl văd în trecerea la CSJ a atribuțiilor Curții Constituționale, care trebuie desființată, căci prea mare este tentația de a fi politizată permanent și se ajunge prea departe, când un individ cumpără și numește judecătorii Curții Constituționale și capătă practic acces nelimitat la SUVERANITATEA STATULUI, care aparține poporului, conform Constituției, iar în practică, reiese că, șase decid în favoarea unuia, care ori fuge, ori revine, dar pune niște impedimente de neimaginat, de ex. cazul Filat, care nu mai poate fi prim-ministru, că a fost conducătorul unui guvern corupt, fără să fi existat la momentul cela măcar o hotărâre judecătorească de recunoaștere a persoanei celea, sau a instituției Guvernamentale, ca responsabile de săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală, Iar faptul că CSJ se va ocupa și de justiția constituțională pe lângă efectele pozitive asupra sistemului privit în general, va avea efecte pozitive și asupra economiei unor sume importante de bani, cheltuiți astăzi pentru un general de miliție (și alții de teapa lui), care după ce este contra acestui stat, mai și huzurește demonstrativ din contul cetățenilor săi, care după ce au fost buzunăriți de toți pungașii, mai rămân și fără suveranitate, care o exercită când un impostor, când altul.

Leave a Reply