Ultimele stiriZiarul de Gardă

Ce birou de avocați va reprezenta Republica Moldova la Stockholm în cazul cu Aeroportul Chișinău și câți bani va încasa

By 3 august 2020 No Comments

Ce birou de avocați va reprezenta Republica Moldova la Stockholm în cazul cu Aeroportul Chișinău și câți bani va încasa

Biroul asociat de avocați „Buruiana & Partners” a fost selectat de comisia Ministerului Justiției luni, 3 august, pentru a reprezenta R. Moldova în fața Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm, în cauza inițiată la cererea lui Komaksavia Airoport Invest Ltd împotriva Republicii Moldova.

Șeful adjunct al Direcției contencios, Daniel Pantel, a declarat pentru ZdG că biroul urmează să încaseze onorarii de 154.500 de euro, la care se mai adaugă cheltuieli și costuri suplimentare de 15.440 de euro. Aceasta a fost cea mai mică ofertă dintre cele 14.

„Echipa noastră va acorda tot suportul necesar biroului de avocați pentru a apăra eficient interesele R. Moldova. Vom asigura o reflectare publică permanentă a tuturor proceselor și etapelor pe acest caz”, a promis ministrul Justiției, Fadei Nagacevschi, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Anterior, Biroul „Buruiana & Partners” a fost desemnat pentru a reprezenta interesele R. Moldova la Institutul de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm și în alte acțiuni, cum ar fi cea înaintată de către firmele din Rusia Evrobalt LLC și Kompozit LLC, dosar pe care statul nostru l-a câștigat, precum și Yury Ghenadevich Bogdanov împotriva R. Moldova

„Buruiana & Partners” a fost constituit în 1997 și înregistrat ca birou asociat de avocați în 2001.

La 20 mai curent, Komaksavia Airport Invest Ltd, entitate juridică din Republica Cipru, care deţine 95% din cota parte a SC „Avia Invest” SRL, a înregistrat la Institutul de Arbitraj al Camerei de Comerţ din Stockholm (Regatul Suediei) o cerere în arbitraj împotriva Republicii Moldova pentru pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 2 (promovarea și protejarea investițiilor) și art. 4 (exproprierea) din Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Cipru privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor.

La 10 iulie, Agenția pentru Proprietăți Publice (APP) anunța despre rezilierea, la 8 iulie, a contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.

La 22 iulie, APP nota că adresarea SRL Avia Invest în Arbitrajul de la Stockholm cu solicitarea de încasare a 900 de milioane de euro în calitate de prejudiciu din contul statului Republica Moldova reprezintă o încercare a SRL Avia Invest de a influența autoritățile statului pentru a exploata în continuare Aeroportul Internațional Chișinău, chiar și neexecutând obligațiile esențiale ale contractului. Potrivit reprezentanților APP, suma de 900 de milioane de euro, solicitată de SRL Avia Invest, este nejustificată, atât timp cât investițiile totale, pe întreaga durată a contractului de concesiune care urmau a fi efectuate de către SRL Avia Invest potrivit contractului constituiau doar 244 de milioane de euro, iar această sumă este artificial invocată pentru a sustrage atenția de la neexecutarea obligațiilor contractuale de către SRL Avia Invest.

Conform unui comunicat emis luni, 3 august de Avia Invest SRL, Curtea de Arbitraj a interzis Republicii Moldova să efectueze acțiuni de reziliere a contractului până la decizia finală și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiei trimise companiei la data de 8 iulie 2020.

Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.

Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.

Leave a Reply